Donnerstag, 24. Februar 2011

RORC Caribbean 600 - RAMBLER 100 bricht den Rekord

Nach einem Tag, 16 Stunden, 20 Minuten und 02 Sekunden war George Davids RAMBLER 100 im Ziel und hat ICAP LEOPARD um über 4 1/2 Stunden gesegelt geschlagen. Berechnet mußte sich ICAP in der Klasse IRC CK (Canting Keel) dann auch noch von der halb so langen Cookson 50 JAZZ auf den dritten Platz verweisen lassen (IRC TCC 1.820 gegen 1.359).

In IRC Zero liegt VELA VELOCE (Southern Cross 52) berechnet vor SOJANA (Farr 115), AEGIR (Carbon Ocean 82), OYSTERCATCHER XVIII (Humphreys 54) und AMBERSAIL (VOR60), unseren fast unbeugsamen Litauern.

In IRC One liegt Piet Vroon mit TONNERRE DE BRESKENS klar vorne. Vom Hafen aus kann er zugucken, wie für die Verfolger die Zeit gegen sie arbeitet.

Die vollständigen Ergebnisse gibt es hier.

Hier noch ein Video vom Saisonbeginn, wo RAMBLER 100, GENUINE RISK, VELA VELOCE und andere noch an Land auf ihre Beute lauern.

Dienstag, 22. Februar 2011

RORC Caribbean 600 - Kampf der Titanen

Im diesjährigen Super-G um die karibischen Inseln hat sich ein feines Feld zusammengefunden. Nach dem gestrigen Start liegt George Davids RAMBLER 100 (ex-SPEEDBOAT) gesegelt und berechnet vorn, mit Mike Slades ICAP LEOPARD 18 Meilen dahinter. Beide haben die nördlichste Bahnmarke Tintamarre gerundet. Damit sieht es im Kampf der 100-Fuß-Titanen RAMBLER gegen LEOPARD bislang nach einem 1:0 für David aus.

In IRC Zero führt Richard Olands Southern Cross 52 VELA VELOCA, mit Richard Matthews neuer Humphreys 54 OYSTERCATCHER XXVIII und Brian Benjamins Carbon Ocean 82 AEGIR (ja, das Boot, dass sein Leben auf dem Reissbrett mal als Rogers 82 begann) auf den Fersen.

Piet Vroon's Ker 46 TONNERRE DE BRESKENS führt derzeit nach berechneter Zeit in IRC One, dahinter Philippe Falles Beneteau 50 HYDROCARBON LOGIC.

Die "600" ist die zweite Regatta der Atlantic Ocean Racing Series nach dem Pineapple Cup (Montego Bay Race), das RAMBLR 100 geseglt nach Hause fuhr.

Hier geht es zum Tracker.

Foto von RAMBLER 100: Royal Ocean Racing Club

Montag, 31. Januar 2011

Heineken Cape to Rio 2011 - PRODIGY bricht den Rekord

Heute um 09:57:01 UTC ging PRODIGY nach hartem Kampf um die letzte halbe Meile als Siegerin nach gesegelter Zeit über die Ziellinie - und verkürzt den Streckenrekord um etwas mehr als 9 Tage. Neun Tage....

Wie das? Rekordhalterin war OCEAN SPIRIT, eine 71-Fuß-Yacht, geskippert von Robin Knox-Johnston, die den Rekord 1971 bei 23 Tagen und 40 Minuten einstellte. 2011 wurde die Regatta zum ersten Mal wieder auf dem direkten Kurs von Kapstadt nach Rio gesegelt, nachdem zwischendurch entweder weitere Kursmarken eingebaut waren, oder Rio nicht das Ziel der Regatta war. So bekam PRODIGY die Gelegenheit, es mit einem 40 Jahre alten Rekord aufzunehmen.

Nach berechneter Zeit liegt PRODIGY derzeit auf dem 5ten Platz, CITY OF CAPE TOWN auf dem ersten.

Glückwunsch an das südafrikanische Team!

Mehr info auf der Heineken-Webseite.

Foto von PRODIGY unter dem Zuckerhut: Rob Taylor

Heineken Cape to Rio 2011 - PRODIGY ankert vor der Ziellinie

0.5 Meilen vor dem Ziel ankern, und das nicht, um die nachfolgenden Yachten zu verhöhnen. O-Ton Chris Frost:

"The most frustrating end to a yacht race ...ever ... period!!! With 0.5 nm to go and zero knots of wind, the tide turned against us ... and we were going backwards. Had to put the anchor out for five hours with the finish line almost in touching distance. We are now underway again and inching towards a finish. Thi...ck fog ... zero visability, and very very little wind!"

Foto von PRODIGY in Kapstadt vor dem Start: Lobster One

Sonntag, 30. Januar 2011

Transatlanticrace 2011 - US-Marine tritt gegen den HVS an

Na ja, die US-Handelsmarine, um genau zu, oder noch genauer: die US Merchant Marine Academy (USMMA). Es fing damit an, dass der Hamburgische Verein Seefahrt (HVS) die Andrews 56 NORDDEUTSCHE VERMÖGEN HAMBURG für das Transatlanticrace 2011 meldete, und damit Amerika aufgerufen war, ebenfalls ein Jugendboot ins Rennen zu schicken. Den Ruf beantwortete die USMMA, die so manches schnelle Boot im Schuppen hat, darunter VANQUISH. Ja genau, James Bond lässt grüßen (Lobster One vom 8. April 2009: MONEYPENNY bleibt Bond treu). Es wird also ein harter Kampf der Hamburger mit der Handelsmarine-STP65.

Ansonsten dürfen wir mit einem Aufgebot rechnen, zu dem RAMBLR 100 (ex-SPEEDBOAT), BEAU GESTE, ICAP LEOPARD, SOJANA, CHIEFTAIN (VOR70 DELTA LLOYD, Ger O'Rourke ist wieder zum ursprünglichen Namen des Bootes zurückgekehrt) und ZARAFFA ghören, um nur die großen Brocken zu nennen.

Das wird ein Spaß!

Dienstag, 25. Januar 2011

Heineken Cape to Rio 2011 - PRODIGYs erster Rückblick

Mehr als die Hälfte des Weges nach Rio ist geschafft. Chris Frost, Skipper von PRODIGY, berichtet ausführlich über den Rennverlauf bis heute. Hier der unbearbeitete Originaltext von inmitten des Südatlantik:

"Why we are not doing as well as expected

Firstly, Naas Botha is quoted as saying "the Currie Cup isn’t' won in May" ... I believe the sentiment is as relevant to the Cape to Rio race, .... it isn't won after 8 days. The final 1000 miles will be crucial, and I am of the opinion that positions will change yet.

Now regarding us specifically. The first 1000 miles of the race are about strategy ex Cape Town. History now shows that the northern route paid. We had intended going this route, but for reasons that will remain on the boat, ended up hedging our bets and took a route between the southern and northern boats. Now, as a canter, this meant we beam reached for three days staright...our best angle of sail...and it showed in the results. (Remember this for the closing 1000 miles into Rio).

However, on day 4, because we were leading...and the only boat to reach the Atlantic high .... we parked up for 8 hours ...doing no more then 3 knots. Being the scratch boat is a two edged sword. If you beat a changing weather system it becomes a case of the rich getting richer...if you don’t (as in our case)...it becomes a case of the "rich must pay more tax"!

After our park up, the race moved into the second phase ...that is 1000 miles of dead downwind sailing. Now we are a bow sprit configured boat (no spinnaker pole). This means we cannot sail direct downwind and need to sail higher angles and gybe back continually, watching for every wind shift. So this explains for our "erratic behavior". (Zigg zagging across the Atlantic).

This section of the course was always going to be difficult. The daily run figures are misleading. For the spinnaker pole boats, their daily run is an accurate reflection of their distance travelled. In our case we are consistently logging 280 miles days .... yet this is not shown, as the daily positions are taken from a point to point basis. (don’t count the zig zags).

The point is ...that so long as we remain strategically positioned, and have the correct approach into Rio relevant to our boats characteristics, we can make the significant gains again that we saw in the early stages of the race. We have no lack of boat speed ... often averaging 17 knots plus for significant periods of time. We just need a long stretch of run way at a beam reach and we will surge right back.

We have had minor setbacks ... all of which are part and parcel of ocean racing, and none of which are raised as excuses: We blew up our largest asymmetrical spinnaker on day 6. (This is now back in action again after 26 hours of repair work by Alex Schon) (Editors note: Oops, blown again a day later.). During the night of day 7, our steering cables came loose. We had to drop all sails and park for about an hour and a half to make repairs. A fatigued crew could only drive the boat at half speed for the next 6 hours. Otherwise, that’s about it in terms of drama. Again, all boats experience these types of challenges in a race like this. Prodigy’s crew were handpicked for their individual skills and have quietly got about the business of finding solutions where necessary. Team morale is excellent and the crew are in good shape and committed.

Prodigy also carries a significant rating hit for having a canting keel. When we sail direct downwind, as we have for 1000 miles .... we get no benefit from the keel as it is centered in the middle like everyone else ... yet we have to carry the rating penalty. Therefore, at this angle of sail we will always struggle on corrected time against the conventional keeled boats. However ... again, if the last 1000 miles are a beam reach...we will get full benefit from this feature...and you will see the corrected time results change significantly. (as was achieved in the first three days of the race). It all depends on the angles and wind strength that we will experience in the final third of the race course.

I also don't want to stress the difficulties ... there are many opportunities still to come ...the challenges were always expected in a race like this. This is a fascinating race that is playing out. A real chess game ... a classic. But the fat lady hasn't sung yet!

One final comment on why we are not doing as well as expected. Our original goal was to do the race in 14 days ..we can still do this...so we feel we are on track. One must also acknowledge the exceptional performance put in so far by the likes of COCT and Ciao Bella, which perhaps makes it look like we are not doing as well as we should."

Thanks a lot, Chris.

Mehr über den Verlauf der Regatta auf dem Tracker.


Sonntag, 23. Januar 2011

Heineken Cape to Rio 2011 - PRODIGY unter Druck

34 Meilen liegen nur noch zwischen PRODIGY und der gesegelt zweiten CITY OF CAPE TOWN. Nach dem Sprint an die Spitze ging Chris Frost der Wind aus und die berechnet erste Position erstmal an CITY OF CAPE TOWN.
1782 Meilen Südatalantik hat PRODIGY noch vor sich. Daumen gedrückt.

Foto: Lobster One